Blog Layout

Razstava študentov 1. letnika VSŠ
Matjaž Zorko • jun. 09, 2019

Letošnja razstava študentov je predstavitev različnih področij grafičnega raziskovanja, ki je nastala v okviru študijske smeri oblikovanja materialov na Višji strokovni šoli, Šolskega centra Ljubljana.


Letos so se študentje pod mentorstvom prof. Jelene Sovre in prof. Svetlane Sovre pridružili projektu oz. so sodelovali s Strokovnim izobraževalnim centrom Ljubljana, Srednjo poklicno in strokovno šolo Bežigrad znotraj že v naprej pripravljenega projekta “Pr’ rok”. Ker je bil s strani bežigrajske strokovne šole podana že vsebina in ime projekta, so se naši študentje lotili raziskave in izdelovanja logotipa, kateremu je sledila še celostna podoba povezana z nekaterimi spremljajočimi prepoznavnimi dodatki.

Študentje so se lotili projekta v nekakšni navidezni obliki sodelovanja designa in rokodelstva, torej principa, ki je je že od antike dalje, preko renesanse vse do secesije oz. art nouveauja povezoval umetnost z obrtjo skozi ustvarjalni in fizičen proces umetnikovega dela.

Zato se zdi, da je ta manualni princip že v samem imenu poudarjen s pojmom roke, ki se seveda z besedno igro in samo mislijo na uporabnost določenih predmetov preskoči v logično nadaljevaje “Pr’ rok”. Tako dobimo pomen, kjer se srečamo z nečem podobnim kot je bil art and craft princip, ki se je razvil v rokodelsko gibanje in umetnostno smer v Veliki Britaniji med leti 1880 in 1920. Na eni strani je ta nova smer predstavljala tradicionalno obrtništvo s preprostimi oblikami, ki je pogosto uporabljala klasične, romantične ali ljudske sloge dekoracije in je tudi že težila k novim oblikovnim formam. V bistvu pa je predstavljala nekakšno antiindustrijsko stališče. Njen vpliv pa se je tudi kasneje nadaljeval tudi med obrtnimi oblikovalci, dizajnerji in ostalimi umetniki še dolgo po tem, ko je smer poniknila s sistemom množične proizvodnje stvari, ker je primat zaradi nižji cen izdelkov in konkurenčnosti v celoti prevzela industrija proti kateri je bilo celotno gibanje tudi uperjeno.

V grafičnem kontekstu pa se znotraj tega ustvarjanja bodočih oblikovalcev pojavljajo oblike celostnih podob, logotipov, in reklamnih predmetov v tipičnih estetskih formulah značilnih za oblikovaje oz. design, ki so prav v primeru logotipov geometrijsko izčiščene in delujejo prepoznavno in kar same nagovarjajo gledalca. V svojih barvnih kombinacijah te celostne podobe delujejo sveže in dovolj pogumno, da lahko zaznamo spogledovanje z nekaterimi že skoraj mainstream oblikovnimi vzorci, ki spomnijo celo na barvno skalo Kharima Rashida.

Podoben vzorec dizajniranja kot “Pr’ rok se ponovi še pri celostni podobi podjetja Tapetništvo Markelj, podjetja, ki sponzorira dijaška podjetja in ki dijakom v omogoča materiale za izdelavo produktov. Ker podjetje ni imelo lasne celostne podobe, so se je lotili naši študentje z mentorji in so zato za podjetje prepoznavne predmete nanizali na spodnjem delu posterja, ter tako še bolj neposredno povezali oblikovanje s samo obrtno panogo oz. njeno dejavnostjo. S tem pa je dobila ta celostna podoba še marketinški pomen in se prelevila direktno v grafično oblikovno govorico namenjeno kupcem.

Tretja grafična predstavitev se nam pojavlja v obliki kolaža manjših zaključenih podob združenih v en sam plakat s tematiko posvečeno velikemu slovenskemu pesniku Francetu Prešernu in njegovi pesmi Pevcu. Gre za vzorce, ki se tako oblikovno kot vsebinsko povezujejo v celoto in tako ustvarjajo harmoničen prikaz celote, ki ob raziskovanju podrobnosti, vsak zase deluje kot svet v malem, spominjajoč na tradicijo slovenske plakatne umetnosti iz zadnjega obdobja 20. stoletja, zaradi digitalizacije pa tudi z vizijo v obdobje novega milenijuma. A ko se ti manjši grafični vzorci sestavijo, dobi ta večja celovita forma nekakšen abstrahiran pomen, prepoln razlikujočih se linij, barv in kompozicijskih domislic, ki jih zlahka povežemo z vsemi smeri moderne in sodobne abstraktne umetnosti.

Nenazadnje je bil zato tudi plakat, ki s svojimi kratkimi in jasnimi, pa tudi prikritimi sporočili deluje kot izrazno sredstvo, znotraj oblikovne prepoznavnosti projekta Pr’ rok uporabljen kot tak abstrahiran vizualni princip nagovarjanja.

Študentje pa se predstavljajo še z izdelki prostoročnega risanja, s katerimi je prikazan del procesa študija na smeri oblikovanje materialov, kjer študentje pod mentorstvom prof. Svetlane Sovre pridobivajo veščine povezane s spoznavanjem ploskovitosti, senčenjem, perspektivičnostjo oz. razumevanja objektov v prostoru. Saj vsi vemo, da se vsak proces snovanja začne s skico, ki je pravzaprav prvi grafični prenos ideje iz možganov na kos papirja, včasih tudi na nepotiskano stran računa v kavarni, na tisto kar se znajde pri roki.

Tako se zdi, da sta z motom “Pr’ rok” našla skupen jezik tako ročno izdelovaje kot oblikovanje, prvo s pomočjo tehničnih delovnih orodij in drugo s pomočjo softverskih orodij oz. tako preprostega harvardskega pripomočka, kot je miška, ki je pri oblikovanju vedno pri roki.

Menorji: prof. Svetlana Sovre prof. Jelena Sovre

Novice iz Višje strokovne šole Ljubljana

By Muharem Husić 03 Apr, 2024
Pri predmetu Trajnostni razvoj smo si ogledali laboratorij za adsorbente
By Jelena Sovre 27 Mar, 2024
Tiskarna PRINT POINT
By Helena Jerman 06 Feb, 2024
Sejem IFAM 2024
Več člankov
Share by: